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Wenn die Rezensionen des Katalogs nicht mehr durch links abgerufen werden können, erfolgt hier ein Nachdruck. Sie erscheinen mir vor dem Hintergrund, dass der Herausgeber des Katalogs sich in einem eigenen Text im Katalog von meinem Beitrag distanziert hat, als erwähnenswert.
Hundert Jahre voller Einsamkeit? Von Brigitte Borchhardt-Birbaumer Ein derartiges Anliegen müsste eigentlich scheitern, da höchstens ein dreimaliges Füllen des Museums annähernd alles Wesentliche umfassen könnte. Aber liest man den Text von Thomas Zaunschirm, der hier zum Thomas Bernhard der Kunsthistoriker mutiert, fällt die Versöhnung mit dem "gescheiterten Projekt Moderne" in Österreich nicht schwer. Es sind einmal dem breiten Publikum weniger bekannte Namen und Werke, obwohl natürlich von Anzinger bis Zobernig oder von Attersee bis Wurm nur im abstrakt-geometrischen Bereich Lücken zu beklagen sind. Der Hang zum Zeichnerischen wird von Peter Weiermair im Katalog abgehandelt, von Plastik bis Objektkunst führt Matthias Boeckl. Breite Präsentation Also alles Experten auf ihrem Gebiet, die gegen die Tatsache anarbeiten, dass wenige österreichische Künstler international wirklich bekannt sind. Die Aktionisten sind dabei eine Ausnahme, bekommen daher auch breite Präsentation, samt einer Klanginstallation von Karlheinz Essl junior. Leider konnte Silvie Aigner den Bereich der "Neuen Medien", der seit den Gründungsjahren durch Valie Export und Peter Weibel auch nicht gerade unerhebliche Beiträge international leistet, aus Platzmangel wenig berücksichtigen. Die mittlerweile so wesentlichen Bewegungen zwischen Objekt und Fotografie werden zwar mit Erwin Wurm und Judith P. Fischer andiskutiert, hier wäre unter anderen noch Inés Lombardi zu ergänzen. Mit Esther Stocker und Barbara Höller werden endlich auch die Kontinuitäten einer geometrischen Abstraktion seit dem Wiener Kinetismus stärker zum Ausdruck gebracht. Ein gelungenes Projekt also? Dass von den Nazimalern nur später hineindriftende Vertreter der "Neuen Sachlichkeit" vorhanden sind, kann man Schmied nicht ankreiden. Seine persönlichen Vorlieben für fantastische und figürliche Tendenzen auch nicht. Für Zeitgeistige wird das Konzept vielleicht gediegen erscheinen, aber Zaunschirms Synthese von Größenwahn und Minderwertigkeitskomplex umkreist es trotzdem. Deshalb wäre der Widerspruch des Kurators gegen dessen heftigen Text im Katalog gar nicht nötig gewesen. Sammlung Essl Klosterneuburg, bis 21. Mai
****** The Art Book Volume 14 Issue 1 february 2007, p.22-23 ÖSTERREICH: 1900-2000/ KONFRONTATIONEN UND KONTINUITÄTEN The Essl Collection dedicated 3200 square metres of exhibition space to the exhibition „Österreich: 1900-2000/Konfrontationen und Kontinuitäten“ (17 February to 21 May 2006). The volume of artworks brought together here is also echoed in the accompanying exhibition catalogue, which, at 480 pages (including over 250 colour illustrations), establishes a thorough overview and record not only of the exhibition, but of Austrian art across the twentieth century, and extending to artistic productions from 2005. The catalogue contains essays written in German and English, and carefully sets out its and the exhibition’s limits. Even though it offers an accomplished record of Austrian art, it does not claim to be complete or objective, as curator Wieland Schmied repeatedly stresses in his rationale for the exhibition: an exhibition is no encylcopedia. It cannot aim at being altogether complete, however this completeness might be defined. [. . .] Each selection has to be subjective. But this choice is also carried by the sincere conviction that it points to forces which have left a lasting mark on the fine arts of this country. The catalogue, according to Schmied, „aims at a documentation of the essential holdings of the exhibition - as a ‚fixed term museum’“. The typical Austrian is really typical in the sense that his view is not only directed towards an introspective navel-gazing into the interior of his country, but that he crosses this analysis with observations from outside, in other words, he is defiantly trying to reconcile his inferiority complex towards an external perspective with his megalomania. As in the art works of the exhibition, history erupts in this essay and „very quickly, loving memories become a provincial constriction in the discourse with others“. Even Austrian jokes that consist of comparisons between Germans, Swiss and Austrians are here turned against Austria itself: In any case, one is not always confronted with the same difficulties, if asked to characterize the typically German, Swiss or Austrian. The German reflects again and again on the atrocities of the National Socialists and recently, too, on the GDR-system, the Swiss lives on the richness of its petit bourgeois, the Austrian slides with devastating lack of orientation, whether now the view from outside or the obsessive pure conscience on the inside is meant. Zaunschirm’s essay is utterly necessary. Its argument is echoed in so many paintings in this exhibition that speak of the despair in the face of the „all too powerful“ past and its subsequent „hiccups“ which mark Austrian history up to its present, like the sentencing of Günter Brus to six months „strict arrest“ after the „Art and Revolution“ event at the University of Vienna in 1968, the official reason for which was „Degradation of Austrian State Symbols“ and „Violation of Morality and Sense of Shame“, or the election of Kurt Waldheim in 1986 as president of Austria and the subsequent controversies and denials relating to his involvement in war crimes, or the election of the far-right Freedom party in 1999 (the only far-right party in European government). Most pertinent, perhaps, was the bullying and harassment of Rachel Whiteread, in response to her Holocaust memorial, by the Austrian far-right (which left her fearing for her life). PATRICIA ALLMER
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